Jouw horecazaak, jouw regels, én jouw verantwoordelijkheid. Dus, hoe staat het ermee? Of wellicht wil je binnenkort eindelijk dat restaurant of die bar van je dromen beginnen, maar vraag je je nog af of je wel alles op je checklist hebt staan. Of je nu een ervaren horecabaas bent die diens zaak nieuw leven in wil blazen, of een groentje met een droom, laten we snel kijken hoe jij jouw horecazaak (weer) helemaal van de grond krijgt, van goede marketing tot de beste RVS werktafel kopen voor je keuken. Let’s go!
Het brein
Elke goede horecazaak, van diners die 24 uur per dag open zijn tot high end restaurants waar je drie maanden van tevoren moet reserveren, hebben één ding met elkaar gemeen. (Uiteraard wel meer dingen, zoals een inrichting en een menukaart, maar daar doelen we hier niet op). Dat ene ding? Een concept. Elke horecazaak, elk bedrijf zelfs, begint met een steengoed en ijzersterk concept, eentje waaruit alle andere dingen kunnen voortvloeien, van de branding en marketing tot de inrichting en thematisering van de zaak. Je concept is je USP, je Unique Selling Point; hetgeen wat klanten naar je zaak gaat trekken, zeker als ze de kwaliteit nog niet kennen. Wees niet bang of geschrokken; je concept hoeft geen bijzonder uniek idee te zijn. Je hoeft geen fantasy-thema bar te maken met gestileerde cocktails, maar dat mag natuurlijk wel. Een speciaal biercafé met als concept ‘gewoon hele goeie biertjes’ is ook al een concept, snap je?
De ruggengraat
Dan zijn er nog honderd-en-een dingen om over na te denken. Je hebt je concept. Een tip? Laat alles daaruit voortvloeien. Je branding en marketing en het ontwerp van je logo en je website, maar ook de inrichting en thematisering van de zaak zelf, en het dinermenu en de cocktails en andere drankjes die je serveert. Als alles er mooi en vooral ook samenhangend uitziet zet je jezelf op voor succes. Nog een heel belangrijke tip: zorg goed voor je team. Je team is je ruggengraat, je hart, hetgeen wat je zaak pas écht draaiende houdt. Zonder team geen zaak.
Concept, samenhang, team. Dat zijn drie hele belangrijke dingen als het gaat om het runnen van een succesvolle horecazaak. Natuurlijk moeten je financiën ook op orde zijn en moet je het RVS werktafel kopen niet vergeten, maar zolang je vaak een stapje terugdoet en je team goed behandeld komt jouw zaak er wel.